Reisavonturen van de familie Verduijn

Greenwich

Gisteren 11 februari hebben we de Museum Mile gedaan! Dit is gelegen aan de Upper East Side van New York, we zijn begonnen bij het museum van de city New York, waar onder meer een tentoonstelling was van politie door de jaren heen, diverse ruimten met ingerichte kamers uit vroeger jaren oa van de Nederlanders die hier als eerste voet aan land zetten. Ook zijn er futuristische plannen om de stad in de toekomst uit te breiden boven de grond en op kunstmatig aangelegde eilandjes voor Lower Manhattan. Mooi te zien, oude ontwerpen van de huidige indeling van de stad met de voor die tijd zeer moderne infrastructuur. Kortom een overzicht van New York hier en nu. Verder wandelend langs Central Park, de statige herenhuizen, de beroemde Dakota bulding aan de West Side zijn imponerend. Dit deel van de stad is voor de Upper Class, zelfs een studio is al onbetaalbaar. Het Guggenheim is qua architectuur wel interessant maar voor de rest hangt er een kleine collectie van Kandinsky, en de Tanhauser collectie! Er hingen wat impressionistische werken maar vond de rest wat tegenvallen, is toch meer de naam. Fifth Avenue is alles wat America heeft grootgemaakt, kapitalisme ten top! Het Metropolitan Museum of Art was een ervaring die we niet snel zullen vergeten, zoveel kunst, zoveel historie en dit in een potsierlijk gebouw nagebouwd in Romaanse stijluit de Romaanse periode. We hebben een paar tentoonstellingen bekeken, beeldhouwkunst, en Tim wilde graag de afdeling wapens en harnassen bekijken, wat een mooie stukken waren daarbij zeg. Het was enorm druk en na onze weg richting Trump Tower, alle modelabels die er op de wereld zijn, juweliers, horlogiers, Abercrombie and Fitch met de torso boys, alles wat er op de wereld te koop is is hier! Te veel, te groot, te DUUR! Haha. Maar goed hoort bij het imago van de City. Richting Times Square gelopen, M&M store, pff wat ze hier allemaal maken wat gerelateerd is aan die snoepies ongelofelijk! Kan niet gekker. Laatst but not least stond Empire State Building op het programma, we zijn tot de 102 verdieping gegaan, het uitzicht wat je hier hebt op de City is fenomenaal, de Chrysler Building, Woolworth, United Nations, Freedom Tower, de zakenwijk, de banken, kortom een grote verlichtte stad, is geweldig mooi om te zien, ook te weten dat de Building gebouwd is ten tijde van de grote Depressie in de jaren 30, om de mensen hoop en toekomst te geven! Wellicht bouwen ze het nieuwe World Trade Center ook om die reden. Maar goed wij hadden er weer zo'n kilometertje of 25 opzitten voor vandaag dus daarna lekker ons bed opgezocht. Groetjes Mieke en Tim