Reisavonturen van de familie Verduijn

Temba Elephant Park

We mogen van Gary, onze 170 kg wegende huismeester op zijn pc even verslagje maken, helaas kan ik er geen foto's opzetten wellicht morgen als we in St. Lucia zijn en daar hopelijk wifi hebben!

Peter schreef;

Gister voor het eerst hier gedoken was een mooie omgeving op het 2 miles reef, zee was ruw veel stroming en het zicht was ca 15 meter. Maar onderwater was het geweldig, het zijn hier jonge riffen pas zn 10 duizend jaar oud niet net zoals in Australie waar de riffen veel ouder zijn. Heel veel verschillende vissen speciaal een bont gevlekte trigger vis, op een plaats van wel 10 m2 wel 50 clown vissen prachtig om te duiken.

Mieke schreef;

's middags zijn we vanuit onze Lodge naar Lake Sibya geweest, volgens insiders het puurste water in Zuid Afrika. De tocht erheen was echt een buggy tocht, zozo en dat met een 2 wheel drive, het was soms erop of eronder wow bij Peter stond het zweet op zn voorhoofd dat kan ik je wel zeggen hoor :p maar ons geduld werd beloond, een prachtig uitgestrekt meer, oneindig en je hoort er alleen vogels, het is een deel van het Isimalengo wetland Park. Wat wederom opvalt is dat de afrikaners ontzettend grote afstanden afleggen, ze moeten soms 's morgens al 4 uur lopen voor ze op hun ' werk ' zijn, ongelofelijk, ook hier weer de verschillen ook tussen de autochtone, sommige stammen willen gewoon niet werken zijn dat niet gewend hangen gewoon de hele dag tegen een boom en eten bananen en voeren verder niets uit, anderen gaan op zoek naar mogelijkheden hun levensomstandigheden te verbeteren, er is een werkelijke drive zaken aan te pakken maar ze hebben nog heel veel tijd te gaan! Het blijft een belevenis hier in Afrika, de natuur is immens, de mensen die maar lopen en waarheen ik weet niet, de kleurigheid van de straat met de vrouwen die allerlei groeten ed verkopen, ze hebben allemaal hele mooie kleding aan, veel oranje, groen, geel! We hebben gisteren bij de Spar nog wat chocola en drinken gekocht, voelt wel vreemd hoor als enige witten in een enorme winkel waar ze van alles verkopen, wat opvalt is het enorme suikergebruik van de afrikanen.

Vandaag niet gedoken maar een speciale tochtgemaakt naar een olifanten reservaat, zou een paar uur duren maar zijn 6 uur weggeweest. Heel veel olifanten gezien een grote familie van wel 17 stuks er waseen jong van1 maand tot wel 60 jaar oud. Het was bij een waterhole, daar komen ze baden, drinken en relaxen zo speciaal, het blijft geweldig en nooit saai! Iedere gamedrive is toch weer anders hoor, dit park was een echt bush park zonder verharde wehen en je kon er alleen met 4 wheeldrive in, dus met speciale wagens van Gary van de lodge.

Nu gaan we weer eten, we zitten nu naar rugby te kijken met de andere gasten die ons kunnen verstaan, afrikoans, wat een rare taal maar ja wat wil die taal stamt nog uit de tijd van Van Riebeek dat was 1645 !!!!! We hebben al een rijtje woorden die echt leuk zijn bv een tv is een beeldradio haha. Het nieuws is nuus, en verzekeren is versiker en ga zo maar door.

We hebben op de pc al een hele lijst! Morgen gaan we naar ons laase adres, St. Lucia ligt ook in het greater wetland park en gaan daar vooral , nijlpaarden, die daar door de straten lopen, en krokodillen zien. Ook kijken of er Humpback Whales te spotten zijn. Maar bovenal nog een paar dagen genieten van de uid afrikaanse gastvrijheid en de prachtige natuur!

Ga nu echt eten, de zuidafrikaanse pinotage staat al klaar :p

Groet van Peter en Mieke

Bren en Sebas

En een 'zuiglikker'??

Heel veel plezier nog daar!