Reisavonturen van de familie Verduijn

In de Bush

Pas nu een update van onze reis, geen internet en natuurlijk ook geen tijd om achter pc te zijn in dit prachtige land! Ons vertrek afgelopen vrijdag was vertraagd door het slechte weer, onweer, regen enz. Daardoor pas om 21.15 vertrokken ipv 20.15 daardoor arriveerden we later in Frankfurt en moesten we met invalidewagen naar gate haha! Aan boord van deze enorme reus ontbreekt het je aan niets, ook nieuwe media staan tot je beschikking en kun je kiezen uit 20 films, ook muziek games etc. Maar goed zaterdagochtend om 9 uur gearriveerd in Joburg en werden opgehaald door een medewerker van de Lodge, Pasta genaamd, lekker vlot naar naar de Lodge gereden, erg druk op de wegen ook hier. De lodge is een project waar ook natives werken en ze de kans krijgen iets voor zichzelf op te bouwen. Met pasta zijn we die middag ook Joburg gaan verkennen, hij heeft ons alle hotspots van de stad laten zien, ook diverse Soccer stadions waar ze erg trots op zijn, hij zegt de world cup heeft ons verenigd, daar zijn wij het niet helemaal mee eens na een bezoek aan Shanti een low class part of Soweto ( south west town) een township van joburg waar alleen al 4.5 miljoen mensen wonen. In shanti leven mensen in erbarmelijke omstandigheden, zonder elektriciteit, water en decent housing! Het is hartverscheurend te zien hoe deze mensen leven, mannen vaak dronken en vrouwen zoeken op het land rondom nog iets wat eetbaar is, ze wonen letterlijk op een vuilnisbelt. Kinderen zonder ouders want hier heeft 75 procent hiv, dus sterven jong. Het is een township overigens waar het verzet tegen de apartheid begon, mensen zijn enorm strijdlustig en zijn erg blij met hun vrijheid en hopen in de toekomst een beter leven te hebben. Qua winkels is het hier ook een paradijs, onbegrijpelijk overigens met zoveel arme mensen. Wat ook een vreemde gewaarwording is dat 80 procent zwart is, je voelt jezelf echt een buitenstaander. Er zijn inwoners van zuid afrika die zelf nog nooit in Hilsborough zijn geweest, een wijk met bovenal Nigerianen die alle flats hebben gekaapt en de hele dag op straat leven en handelen in alles wat god verboden heeft. Echt bizar en afschrikwekkend! Maar ook Constitution Hill waar nu een gerechtshof voor mensenrechten is gevestigd, voorheen een verschrikkelijke gevangenis maar na de afschaffing van de apartheid nu een museum. Nelson Mandela heeft dit mogelijk gemaakt om de mensen te laten weten wat hier gebeurde tijdens de periode van de Apartheid, echt heel erg! Maar goed gisterenmorgen naar Nelspruit gevlogen, speciaal aangelegd voor de wk van vorig jaar, een prachtig vliegveld in Lodge stijl ongelofelijk zo mooi! Het is meteen al een overweldigende natuur daar, meteen daarna met onze huurauto richting Graskop gereden, de Panoramaroute, zo mooi, ook zagen we enorme bananen plantages ongelofelijk kilometers lang alleen bananen en Kerststerren haha, hele bomen! Wat een schoonheid heeftdit land, Canyons, low velds, bush, en dan de watervallen die we tot nu toe hebben gezien, eerst Mac Mac Falls, Berlin Falls, God'S window was niet te zien er hing een ongelofelijke mist daar, als je aan komt rijden hangt er al een grimmige sfeer echt bizar, de mist heeft te maken met de ligging. We zijn toen naar Bourkeys Potholes gegaan, fantastisch, zoiets moet jezelf hebben gezien, door de eeuwen hebben weer en water, de rotsen uitgehouwd, er zijn watervallen, zo mooi! Ook het viewpoint bij Lowveld is magnifiek je voelt je daar op het top van de wereld, je kunt helemaal aan de rand op een grote rotsblok gaan staan en je voelt je erg nietig, wat een natuur, overweldigend! Je kunt er een boek over schrijven maar dat laat ik maar aan anderen over. In de avond zijn we gearriveerd bij de Lodge, wat een echte lodge, met koloniale meubelen, rieten dak, een sfeer niet te evenaren, ik voel me hier echt op mijn best, onze suite is zo fijn, met ook een buitendouche, kaarsjes erbij, heel romantisch ook, Sue maakt heerlijk eten voor ons klaar en de zuid afrikaanse wijn genaamd Groote Post is ook heerlijk, vanochtend zijn al vroeg op pad gegaan voor een Bushwalk op eigen terrein, en zagen al gelijk een koppel giraffes met jong en zebra's, Ann dochter van Sue liep met ons en heeft heel veel verstand van alle bomen, sgruiken, vogels en ander Game zoals ze dat hier zeggen. De zon schijnt nu heerlijk en we gaan dadelijk naar Kruger, voor een echte Game drive! Dan wordt ons Out of Africa gevoel alleen maar groter denk ik. Ga nu maar weer eens genieten van de natuur vanaf " onze" veranda. Groetjes van Mieke en Peter!!